vrijdag 30 oktober 2015

Schrijver in de schijnwerpers: Aloka Liefrink


Vertel eens iets over jezelf.

De eerste negen maanden verbleef ik in een weeshuis in Kerala. Vervolgens werd ik geadopteerd door een Belgisch Nederlands echtpaar en groeide ik op in de Kempen.
Ik kreeg de passie voor het schrijven mee via de ‘adoptiegenen’ van mijn vader.
Die was naast hoofdredacteur, vertaler en ook jeugdboekenauteur bij de Standaard uitgeverij. Ik ‘beloofde’ mijn vader ook te gaan schrijven. En daar ging ik voor!
Tijdens de middelbare schoolperiode deed ik mee aan gedichten- en verhalenwedstrijden waarmee ik prijzen won. Pas toen ik 26 was, en lang na het pijnlijke verlies van mijn adoptievader, schreef ik mijn levensverhaal neer en kwam tot de ontdekking dat het niet bij enkele A4’tjes bleef. Een proeflezeres, die het met veel enthousiasme las, motiveerde me om dit voor te leggen bij een uitgever.
Om het verhaal iets minder persoonlijk te maken kleurde ik Verweesd in met een fictief randje.



Welk genre schrijf je voornamelijk en heb je daarnaast ook andere genres?

Voorlopig houd ik het bij thrillers, omdat dit het genre is dat me het beste ligt. In dit genre heb ik ook mijn lezerspubliek opgebouwd.


Wat vind je belangrijk aan juist jouw genre?

Ik geloof dat elke romanschrijver een ‘been there done that-gehalte’ nodig heeft.
Uiteraard is spanning de hoofdmoot in het thrillerschrijven. Ik stel me vaak de vraag als ik iets hoor of lees: ‘Wat als mij dit zou overkomen? En hoe kan het nóg erger aflopen?’
Ik focus me graag op de psychologische spanning.



Wat vind je zo leuk aan het schrijversvak?

De hele ontwikkeling van A4’tje naar boek. Het fijne moment waarop je een geweldige ingeving krijgt om een verhaal te starten, is erg leuk! Het uitwerken van de verhaallijn is uitdagend, want alles moet kloppen.
Het schrijfproces is dan weer verrassend want - in mijn geval - kan het verhaal nog vele kanten op gaan. Ook is het erg motiverend en leerrijk om samen te werken met proeflezers, dus ik kijk telkens uit naar hun mailtjes.


Welke waarde hecht je aan recensies? Zowel goede als slechte.

De recensies van mijn echte lezers neem ik heel erg in acht. Van elke nuttige vorm van lezersfeedback kan ik groeien. Zij zijn mijn belangrijkste referentie en daarom schuim ik ook niet álle recensiesites -blogs af. Ik lees ze wel, maar ik heb intussen geleerd om daar objectief tegenaan te kijken.


Het is bekend, dat het voor veel schrijvers heel moeilijk is om een plaats op de boekenmarkt te veroveren. Ook al hebben ze nog zo'n goed boek geschreven. Hoe ervaar jij dat / heb je dat ervaren?

De boekenmarkt is best pittig! Ik zie ook dat proces als een uitdaging. In dit vak weet je dat je snel onderaan de stapel terechtkomt.
Daarom probeer ik (in de eerste fase) om mijn boek zo visueel en duidelijk mogelijk voor te stellen. Zo is de kans groter dat de lector, redacteur , uitgever zin krijgt om het hele verhaal te lezen. (Ik kijk ook goed naar de vereisten van een uitgeverij bij het inleveren van een manuscript.)
Ik geef meteen aan wat ik met mijn boek wil bereiken, waarom ik voor uitgeverij ‘X’ kies, en waarom ik het boek nú inlever. (Bv. publicatie in de ‘maand van het spannende boek’.)
Het schrijven zelf vraagt doorzettingsvermogen, maar de stap naar de uitgever vereist ook best wat volharding.



Wat doe je / deed je om bekend te worden bij het lezerspubliek?

Ik werk graag en veel via social media, waardoor ik ook een breed netwerk heb met bladen, bloggers etc… Ik onderhoud mijn officiële pagina’s goed en beantwoord – in de mate van het mogelijke - elk mailtje van een lezer. Ook stap ik zelf op boekhandels af met de vraag of er signeermogelijkheden zijn, dit in de commerciële periodes.



Hoeveel boeken heb je inmiddels geschreven?

Vijf en ben nu aan mijn zesde bezig.


Naar welke titel gaat je persoonlijke voorkeur uit en waarom?

Ik heb geen voorkeur. Elk boek dat ik schreef heeft een titel die bij de inhoud/ boodschap past.


Hoeveel boeken zullen er nog van jou verschijnen, denk je?

Tot zo lang ik leef, wil ik blijven schrijven en publiceren!


Op welke website kunnen we je vinden?

www.alokaliefrink.com


Heb je zelf nog iets toe te voegen?

Mijn dank Arie, voor dit leuke interview!


3 opmerkingen:

  1. Vraag 6,nl. Het is bekend dat ....
    3de lijn : Daarom probeer ik .... (ik is vergeten)
    4de lijn : Zo is de kans groter is .... ( is teveel)
    laatste lijn: uitgever ipv uigever.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jean Paul Hopland: we weten intussen dat dit geen écht lezersprofiel betreft. Fake FB. Dank voor uw reactie. Aloka

      Verwijderen